Ver-Anderen

Ik ben thuis nog een laatste blik aan het werpen voor een stukje op de site van het Veranderlab. Mijn dochter, die in groep 3 zit en leert lezen, kijkt belangstellend toe. Ze past fanatiek haar nieuw verworven vaardigheden toe van woorden hakken en letters plakken. Dat levert direct een verrassende kijk op de materie op:

V e r – A n d e r e n.

Daar zit veel waarheid in: een verandering, vernieuwing of bedreiging is vaak iets wat zich ver weg afspeelt, letterlijk,” ja in Griekenland moeten ze echt bezuinigen, wij hebben dat al veel beter geregeld”, of figuurlijk, “het integreren van social media in onze dienstverlening? Maar ik moet toch gewoon les geven?” . Ook is het een natuurlijke reactie om te denken dat het beter wordt als de ander eerst een begin maakt met veranderen. Dan “kan ik daarna kijken of en wat ik zelf eventueel anders zou kunnen doen” of, tot op het hoogste niveau “doe toch eens normaal man!”, als voorwaarde voor goed functioneren van jezelf.

Zo bekeken zit de uitdaging er dus vooral in om van Ver-Anderen één woord te maken. Eind groep 3 moet mijn dochter dat technisch gezien zeker kunnen, maar op welke leeftijd kunnen we het ook echt in de praktijk brengen?

Anne-Marie Jeunink