Maak een keuze!

Keuzes maken valt niet mee, dat weten we allemaal. Zeker als er veel mogelijkheden zijn, dat zie ik telkens weer. Vanochtend bijvoorbeeld coachte ik een werkeloze architect, die zo langzaam beseft dat het lastig wordt om in deze crisis een baan te vinden in haar beroep. Ze moet dus een Plan B bedenken. De mogelijkheden lijken eindeloos, maar aan alles zitten natuurlijk ook nadelen. De perfecte keuze is dus niet mogelijk. En toch wil en moet ze het (zo eist ze van zichzelf) perfect doen. Met als gevolg dat ze helemaal niet kiest en daarmee geblokkeerd is.

Afgelopen week, toen ik tijdens de Startersdag voor de Kamer van Koophandel startende ondernemers adviseerde, zag ik soortgelijke problemen. Mensen hebben een idee, en die willen ze aan iedereen aanbieden of verkopen. Maar zo werkt het helaas niet. Zonder een helder product, zonder duidelijke doelgroep is het lastig om succesvol te zijn. Want aan de ene kant bereik je de mensen niet die je product willen kopen, omdat je niet weet waar ze zijn. En aan de andere kant kun je niet doelgericht werken omdat je geen idee hebt waar je naartoe wil.

Wat te doen? Sociaalpsychologisch onderzoek laat zien dat het makkelijker is om uit 5 soorten jam te kiezen dan uit 30. Maak dus bijvoorbeeld een eerste selectie van 3-5 mogelijkheden, en ga dan pas echt kiezen. Klinkt simpel, maar kan echt helpen.

Bovendien: geen keuze maken is ook een keuze. Het lijkt makkelijker, maar het leidt er in feite toe dat de omstandigheden bepalen wat je doet. Denk er eens over na: wil je dat? Wij weten dat mensen over het algemeen veel minder spijt hebben van de dingen die ze wel gedaan hebben dan van de dingen die ze niet gedaan hebben. Maak dus je keuze, ook al ben je er niet zeker van. Beter een verkeerde keuze dan geen keuze. Je leven wordt er beter van.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *