Een nieuwe toekomst voor een serviceflat


Terwijl het aantal ouderen in Nederland rap groeit, neemt de leegstand in de zogenaamde “service flats” met rasse schreden toe. Service flat ‘Atlanta’ te Velp, waar mijn schoonmoeder sinds twee jaar woont, kampt met een leegstand van 25%. Dat is een regelrechte financiële ramp, want dat betekent dat servicekosten in hun geheel opgaan aan de lonen van de service verlenende medewerkers en er voor een nieuwe CV-ketel geen geld is en ander noodzakelijk onderhoud geen geld is.
Veranderlab hielp de bewonerscommissie die dit lastige probleem wil gaan oplossen met de eerste stappen.
Eerst spraken we over het succes van ‘Atlanta’ in het verleden. Dat leverde prachtige verhalen over de eerste flat in Velp waar gegoede Arnhemmers en oud Indië gangers maar al te graag in trokken vanwege de goede keuken en het goede personeel. Je trof er ons soort mensen, legde één van de dames die er al langer woont, ons uit. Mensen met een interessant verleden, die ook in de derde leeftijd zoals de Vlamingen dat zo mooi noemen, maatschappelijk actief zijn en geïnteresseerd in de mensen en de wereld om hen heen. We hebben echt persoonlijke aandacht voor elkaar, in goede en in slechte tijden.’ De hele tafel knikte eenstemmend.
Het mooie was dat de nieuwe bewoners deze omschrijving meteen herkenden. En er aan toevoegden dat de omvang van de flat, met 42 appartementen, ook heel prettig is. Groot genoeg om er voldoende geestverwanten aan te treffen en klein genoeg om iedereen persoonlijk te kennen. Zo praten ontdekten we dat zowel de makelaars als de website vooral het vastgoed in de étalage zetten, en daarmee onderscheidt Atlanta zich eigenlijk niet van het aanbod in de omgeving. Integendeel, in heel Velp kun je goedkoper huren. Het bijzondere van de gemeenschap van de bewoners in deze flat wordt eigenlijk nergens goed neergezet. Op de flap ‘hoe krijgen we Atlanta weer vol’, verzamelden we de ideeën om dat beter te doen. Waarom niet de verhalen van enkele bewoners op de website gezet en alle ontspanningmogelijkheden in de buurt verzameld? Is het mogelijk om een gemeenschappelijke hobbykamer te organiseren? Kunnen we die keuken weer terugkrijgen? Zullen we de nieuwe bewoner die hoogleraar is geweest in Maastricht eens uitnodigen voor een voordracht? Kunnen we de servicekosten inzichtelijk maken, want meer dan de helft van het bedrag is voor gas, licht en groot en klein onderhoud!

De ‘flappen’ worden de komende week besproken met alle bewoners in de koffiekamer. Mevr. Scheltinga neemt hier de leiding over. Daar werd ik vrolijk van want als er na een middag samen werken geen vingers in de lucht gaan als het werk wordt verdeeld, dan is er iets niet goed gegaan. In een vitale gemeenschap nemen mensen immers zelf de regie over hun toekomst in handen. En ik was aan het eind van de middag toch weer opnieuw onder de indruk hoeveel energie er loskomt als je je focust op de successen en hoe je daar meer van krijgt. Ook als de gemiddelde leeftijd iets onder de tachtig ligt kun je je op deze manier prima voorbereiden op je rol als gesprekspartner voor de stichting die de opdracht krijgt om voor ‘Atlanta’ een revitalisatieplan te maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *